Какво представлява
пирамидата на ученето
Пирамидата на ученето е известна
на света през 20 век, като тогава за
първи път се появява в различни източници. Тази
пирамида е един много прост за разбиране модел, който лесно и ясно
обяснява каква е ефективността на ученето е според различните начини, с които се подхожда към
ученето при всяко едно дете, както е при сугестопедия за деца, която също става все по популярна. Пирамидата обяснява и
показва как всички ние сме склонни да научим
определен процент информация по-конкретен начин в проценти. В пирамидата
се вижда, че най – малко проценти около 10 % има запомняне чрез четене на
текст, средно около 50 % запомняме
когато гледаме филми, наблюдаваме , или гледаме някакви демонстрации. Най – силно се запомня около 90
% чрез правене на нещо реално или чрез симулация на правене на нещо реално.
Моделът ясно показва каква е разликата между пасивното и по - активното
учене. Отчетливо се вижда, че за качественото и максимално запомняне на нужната
информация е нужно да има разбиране на
нещата и разбиране на наученото.
Пирамидата на ученето недвусмислено показва, че съществуват много разнообразни
начини за учене. Трябва да се използва
реалният потенциал на хората да
учат успешно по повече от един или два начина. Един от най- добрите начини,
особено за учене на език е сугестопедия обучение, което позволява за няколко часа, да може да се оди един
обикновен разговор на чужд език. Самият
начин, по който е програмиран процесът на учене в колежите,
университетите, училищата, в които се подготвят специалисти, както и във фирми,
се предлага учене предимно по пасивното
възприемане на информацията. Пирамидата
на ученето не се възприема еднозначно от всички. Някои оспорват достоверността на процентите. Трябва да се възприеме, че ученето е
комплексно. За успеха на ученето са важни както самият човек, който учи останалите, то и какви са
потребностите от обучение и мотивация на всички
обучаващите се и много други фактори влияещи на ученето. Пирамидата на
ученето има практическа стойност, с нея става по лесно и по
–опростено ученето, като ни се показва пътя за професионално и личностно
развитие. Трудно е да участваш в обсъждане на нещо, и да изнасяш презентация, ако нямаш подходящите
нагласи и знания за това. Нужно е да
говориш и да правиш нещо, за което да си
наясно какво е. Някои могат
веднага да кажат, че ще махнат всякакво
пасивно учене, но не бива, както споменахме вече всичко е комплексно.
Няма коментари:
Публикуване на коментар